Sunday, December 30, 2012

So what is your cuti panjang plan?

As-salam and bid an awesome day readers!

Time skolah dulu, time cikgu bagi soklan latih tubi berlori-lori kontena, time homework belambak takleh nak kata, time tensen exam keluar soklan yang tak excpect langsung, semua geng fivers seangkatan bising hoooi lambat lagi kaa nak cuti panjanggggg nih! Dah habis semua benda tu, tetiba semua jadi cam konpius taktau nak buat apa, termasuklah aku sendirik. Rasa cam nak masuk skolah balik lah plak. Eh? NOOOOOOOO!



Kalau congak-congak kejap tu, geng school leavers ni ade cuti 5 bulan lebih lah jugak, start dari paper last sampailah time dapat result. 5 bulan ooh, kalau tak buat pape kerja memang bosan nak meninggal lahkan. Setakat ni dah dekat 1 bulan lebih aku rehat, so for the next consecutive 4 months, aku ada plan aku sendirik. So here are my plans:

1) PART TIME JOB


Kerjaa! Nak duit sendirikkk! Tulaa fikir kerja part time ni semata nak duit sendirik punya pasal. Stakat ni aku dah try apply kat KFC airport, Switch KB ngan kedai kamera tapi semua dah full! The quest to find the job is still on, banyak lagi kedai yang aku list down yang tak pergi tanya lagi. Kalau boleh aku nak kerja tempat yang jual barang IT pastu yang guna communication skill. Cam kedai kamera ke, laptop ke, cafe ke.. Tapi kalau boleh aku taknak kedai fast-food sebab orang cakap kerja kat situ letihh gilaa pastu gaji ciput jaa. Betul ehh?

Weyy nak sebijikkk

Kalau ade income sikit tiap bulan tu, aku dah plan nak simpan sebab nak beli.. Macbook pro! Laptop idaman aku tuh. Papa aku cakap kalau nak Macbook tu aku kena support laa sikit, takleh ahh papa nak support 100%. So ade someone nak offer part-time job kat aku tak?


2) GET A DRIVING LICENSE

cehh adik sorang ni blajar drive kat legoland ghupanya

Yeah lesen memandu! Kalau aku ada lesen sendiri, nak pergi mana-mana pun dah tak perlu susah kat orang. Stakat ni, aku baru ada lesen L, kereta dan motor skali. So kena spend 8 jam lagi untuk latihan, baru kena test JPJ dan finally dapat lesen P. First time drive hari tu pun ohh cuak weh tapi pas bawak kereta tu lam setengah jam, syok laa plak jadinya sampai kereta yang aku drive nak tebabas dalam semak. Masuk lane orang sesuka hati ngan time selekoh tak signal tu takyah cakap lah, semua aku bedal hari tu. Bukan susah sangat pun nak drive ni ghupanya. 


3) ADD-ON WEIGHT!

17.7 jaa?

Ok ini pengakuan. Aku ni sebenarnya underweight! Aku pun tak paham, even aku makan lahap telan berapa banyak makanan pun body weight aku maintainn jaa, naik tak, kurang lagilah tak. Kengkawan aku pun pelik gak, even diorang tengok aku makan banyak, tapi still kurus kering camni jaa. Maybe pasni aku akan makan makan dan makan sesuka hati, pastu buat work-out sikit. Naik lima nam kilo pun kira okey lahh. Range berat aku dalam (49 - 51 kg) jaa, tak pernah lari dari tu.


4) PHOTOSHOP MASTERING


Time kat skolah dulu pun, memang takde masa nak bukak photoshop langsung. So dalam cuti ni aku nak masterkan skill photoshop aku ni. Nak belajar buat effects tu, study techniques ni dan memacam lagilah. Lagipun nak belajar sendiri pun senang, just bukak photoshop, youtube, webpage yang ajar photoshop dan master lahh start dari bawah, insyaAllah boleh.

5) IMPROVING SOLAT


Aku jugak nak improve aku punya solat ni. Nak betulkan balik bacaan yang mana tak betul lagi tu, nak hafaz sikit surah-surah al-Quran sebanyak yang boleh, nak hafaz doa-doa, zikir-zikir tu sekali. Nanti kat Uni nanti teringin jugak nak jadi imam. Kat sekolah dulu pun tak sempat jadi imam untuk jemaah besar, just jadi imam untuk makmum masbuq tu pernah la.. Nak jugak merasa jadi imam kat depan, dahla aku ni nak kawen dahh. Eh


So geng lepasan SPM kat luar sana tu, apa plan anda for the next 3 months lagi ni? For those who will proceed to the foundation level at UTP, UPM, Taylor's, etc tuu, terpaksalah korang sambung study dalam cuti nih. Takpe aah masuk awal, grads awal, kerja awal, duit masukk pun awal! So bagi yang tak sambung mana-mana tu, plan lah cuti panjang ni leklok. Jangan nanti habis cuti plak tak pepasal menyesal cuti terbazir camtu jaa..



So happy planning guys!


4 comments:

PahitManeh said...

tak pegi UTP ?

fairuz said...

my friend said keje dekat kedai fast food gaji bole almost cecah 1000 lebih la, tgk shift. btw, goodluck cari part time and in ur effort to improve yout life :D

Anonymous said...

Your stylе iѕ so unique comparеԁ tο other peoplе I've read stuff from. I appreciate you for posting when you've gοt
the opρortunity, Guess I'll just bookmark this site.

Also visit my web page: white bulb at end of hair

Anonymous said...

Thanks for fіnallу talking about > "So what is your cuti panjang plan?" < Loved it!

Here is my web site ... hair rеmoval